လူမႈစီးပြားဘ၀ ဖံြ႕ၿဖိဳးေရး ပတ္၀န္းက်င္ေကာင္း
ျမန္မာႏုိင္ငံ ဒီမုိကေရစီ ကူးေျပာင္းေရး အတြက္ ႏုိင္ငံေတာ္ ေအးခ်မ္းသာယာေရး ႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေကာင္စီ အစိုးရက အေျခခံ အေဆာက္အဦမ်ား တည္ေဆာက္ၿပီး ႏုိင္ငံေတာ္ ေရွ႕ဆက္သြားမည့္ မူဝါဒလမ္းစဥ္ (၇)ရပ္ ခ်မွတ္၍ ႏုိင္ငံေတာ္ အေျခခံဥပေဒ ေရးဆြဲရန္ အမ်ဳိးသား ညီလာခံ က်င္းပေနခ်ိန္ မွာပင္ ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမႇာက္ပံု နည္းစနစ္မ်ားကို စာနယ္ဇင္းမ်ားက ေရးသား ေနေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။
ႏုိင္ငံတကာတြင္ က်င့္သံုးေနေသာ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္မႈ နည္းစနစ္မ်ားကို ေရးသားၾကရာတြင္ အမ်ားစု ကိုယ္စားျပဳစနစ္၊ အခ်ဳိးက် ကိုယ္စားျပဳစနစ္၊ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္း အခ်ဳိးက် ကိုယ္စားျပဳစနစ္ တို႔ျဖစ္ၿပီး အမ်ားစု ကိုယ္စားျပဳ စနစ္ကို အေျခခံ၍ အမ်ဳိးအစား ငါးမ်ဳိးခြဲျခား က်င့္သံုးေၾကာင္းလည္း ေတြ႕ရသည္။ ၄င္းအမ်ဳိးအစား ငါးမ်ဳိးမွာ မဲအမ်ားဆံုးရသူ အႏုိင္ယူစနစ္၊ အစုလိုက္ မဲေပးသည့္စနစ္၊ ပါတီကိုယ္စားျပဳ ေရြးခ်ယ္သည့္စနစ္၊ လႊဲေျပာင္း မဲေပးႏိုင္သည့္ စနစ္ႏွင့္ ႏွစ္ေက်ာ့ျပန္ ေရြးခ်ယ္သည့္ စနစ္တို႔ ျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ ပထမအႀကိမ္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ အစည္းအေဝးမ်ားတြင္ အခ်ဳိးက် ကိုယ္စားျပဳစနစ္ (PRProportional Representative System) ႏွင့္ မဲအမ်ားဆံုးရသူ အႏုိင္ယူစနစ္ (FPTP-First Pass the Post) မ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ အဆိုတင္သြင္းျခင္း၊ ေဆြးေႏြးျခင္းမ်ား ရွိခဲ့ၾကေသာ္လည္း မဲအမ်ားဆံုးရသူ အႏိုင္ယူစနစ္ ကိုသာ ဆက္လက္က်င့္သံုး ခဲ့ၾကသည္။
၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ ႏုိဝင္ဘာ ၈ ရက္တြင္က်င္းပခဲ့ေသာ ပါတီစံုဒီမုိကေရစီ အေထြေထြ ေရြးေကာက္ပြဲႀကီး၌ မဲအမ်ားဆံုးရသူ အႏုိင္ယူစနစ္ျဖင့္ အႏုိင္ရခဲ့ေသာ ႏုိင္ငံေရးပါတီသည္ ဒုတိယအႀကိမ္ လႊတ္ေတာ္မ်ားကို ဦးေဆာင္၍ အစိုးရအဖြဲ႕ ကိုလည္း တာဝန္ယူဖြဲ႕စည္း ရေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ မီဒီယာမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ သတင္းမ်ားအရ အႏုိင္ရပါတီ ကိုယ္စားျပဳ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ စုစုေပါင္း ၈ဝဝ ေက်ာ္ရွိမည္ ျဖစ္ၿပီး အစိုးရ အဖြဲ႕သစ္တြင္ လက္ရွိအစိုးရ အဖြဲ႕ဝင္အခ်ဳိ႕ ပါဝင္ဖြယ္ရွိေၾကာင္းႏ ွင့္ ေဖေဖာ္ဝါရီ ၁ ရက္တြင္ အစိုးရအဖြဲ႕သစ္ အမည္စာရင္း ထုတ္ျပန္ ေၾကညာမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
ဒုတိယအႀကိမ္ လႊတ္ေတာ္မ်ားႏွင့္ အစိုးရသစ္တုိ႔သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ ဒီမုိကေရစီ ရွင္သန္ေရးႏွင့္ ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳး တုိးတက္ေရး တို႔ကို ဆက္လက္ တာဝန္ယူၾကရမည္ ျဖစ္ရာ သက္ဆုိင္သူ အားလံုးတုိ႔သည္ အတၱနယ္မွ ပရနယ္ သို႔ ကူးေျပာင္း ဝင္ေရာက္ၾကရာတြင္ သူတစ္ပါးတို႔ ျပဳေသာ ေကာင္းမႈ၊ ဆုိးမႈတို႔အေပၚ ဝမ္းသာျခင္း၊ ဝမ္းနည္းျခင္း၊ မိတ္ဖြဲ႕ျခင္း၊ ရန္ၿငိဳးဖြဲ႕ျခင္း၊ ခ်စ္ျခင္း၊ မုန္းျခင္းမထားဘဲ ဥေပကၡာ တရားျဖင့္ ေရွ႕သို႔ ေလွ်ာက္လွမ္းၾက ေပမည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ ဒီမုိကေရစီ ကူးေျပာင္းေရး အတြက္ ႏုိင္ငံေတာ္ ေအးခ်မ္းသာယာေရး ႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေကာင္စီ အစိုးရက အေျခခံ အေဆာက္အဦမ်ား တည္ေဆာက္ၿပီး ႏုိင္ငံေတာ္ ေရွ႕ဆက္သြားမည့္ မူဝါဒလမ္းစဥ္ (၇)ရပ္ ခ်မွတ္၍ ႏုိင္ငံေတာ္ အေျခခံဥပေဒ ေရးဆြဲရန္ အမ်ဳိးသား ညီလာခံ က်င္းပေနခ်ိန္ မွာပင္ ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမႇာက္ပံု နည္းစနစ္မ်ားကို စာနယ္ဇင္းမ်ားက ေရးသား ေနေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။
ႏုိင္ငံတကာတြင္ က်င့္သံုးေနေသာ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္မႈ နည္းစနစ္မ်ားကို ေရးသားၾကရာတြင္ အမ်ားစု ကိုယ္စားျပဳစနစ္၊ အခ်ဳိးက် ကိုယ္စားျပဳစနစ္၊ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္း အခ်ဳိးက် ကိုယ္စားျပဳစနစ္ တို႔ျဖစ္ၿပီး အမ်ားစု ကိုယ္စားျပဳ စနစ္ကို အေျခခံ၍ အမ်ဳိးအစား ငါးမ်ဳိးခြဲျခား က်င့္သံုးေၾကာင္းလည္း ေတြ႕ရသည္။ ၄င္းအမ်ဳိးအစား ငါးမ်ဳိးမွာ မဲအမ်ားဆံုးရသူ အႏုိင္ယူစနစ္၊ အစုလိုက္ မဲေပးသည့္စနစ္၊ ပါတီကိုယ္စားျပဳ ေရြးခ်ယ္သည့္စနစ္၊ လႊဲေျပာင္း မဲေပးႏိုင္သည့္ စနစ္ႏွင့္ ႏွစ္ေက်ာ့ျပန္ ေရြးခ်ယ္သည့္ စနစ္တို႔ ျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ ပထမအႀကိမ္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ အစည္းအေဝးမ်ားတြင္ အခ်ဳိးက် ကိုယ္စားျပဳစနစ္ (PRProportional Representative System) ႏွင့္ မဲအမ်ားဆံုးရသူ အႏုိင္ယူစနစ္ (FPTP-First Pass the Post) မ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ အဆိုတင္သြင္းျခင္း၊ ေဆြးေႏြးျခင္းမ်ား ရွိခဲ့ၾကေသာ္လည္း မဲအမ်ားဆံုးရသူ အႏိုင္ယူစနစ္ ကိုသာ ဆက္လက္က်င့္သံုး ခဲ့ၾကသည္။
၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ ႏုိဝင္ဘာ ၈ ရက္တြင္က်င္းပခဲ့ေသာ ပါတီစံုဒီမုိကေရစီ အေထြေထြ ေရြးေကာက္ပြဲႀကီး၌ မဲအမ်ားဆံုးရသူ အႏုိင္ယူစနစ္ျဖင့္ အႏုိင္ရခဲ့ေသာ ႏုိင္ငံေရးပါတီသည္ ဒုတိယအႀကိမ္ လႊတ္ေတာ္မ်ားကို ဦးေဆာင္၍ အစိုးရအဖြဲ႕ ကိုလည္း တာဝန္ယူဖြဲ႕စည္း ရေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ မီဒီယာမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ သတင္းမ်ားအရ အႏုိင္ရပါတီ ကိုယ္စားျပဳ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ စုစုေပါင္း ၈ဝဝ ေက်ာ္ရွိမည္ ျဖစ္ၿပီး အစိုးရ အဖြဲ႕သစ္တြင္ လက္ရွိအစိုးရ အဖြဲ႕ဝင္အခ်ဳိ႕ ပါဝင္ဖြယ္ရွိေၾကာင္းႏ ွင့္ ေဖေဖာ္ဝါရီ ၁ ရက္တြင္ အစိုးရအဖြဲ႕သစ္ အမည္စာရင္း ထုတ္ျပန္ ေၾကညာမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
ဒုတိယအႀကိမ္ လႊတ္ေတာ္မ်ားႏွင့္ အစိုးရသစ္တုိ႔သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ ဒီမုိကေရစီ ရွင္သန္ေရးႏွင့္ ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳး တုိးတက္ေရး တို႔ကို ဆက္လက္ တာဝန္ယူၾကရမည္ ျဖစ္ရာ သက္ဆုိင္သူ အားလံုးတုိ႔သည္ အတၱနယ္မွ ပရနယ္ သို႔ ကူးေျပာင္း ဝင္ေရာက္ၾကရာတြင္ သူတစ္ပါးတို႔ ျပဳေသာ ေကာင္းမႈ၊ ဆုိးမႈတို႔အေပၚ ဝမ္းသာျခင္း၊ ဝမ္းနည္းျခင္း၊ မိတ္ဖြဲ႕ျခင္း၊ ရန္ၿငိဳးဖြဲ႕ျခင္း၊ ခ်စ္ျခင္း၊ မုန္းျခင္းမထားဘဲ ဥေပကၡာ တရားျဖင့္ ေရွ႕သို႔ ေလွ်ာက္လွမ္းၾက ေပမည္။
ေရွ႕သို႔ေလွ်ာက္လွမ္း ၾကရာတြင္ အေၾကာင္းအက်ဳိး၊ အေကာင္းအဆိုးႏွင့္ အမွားအမွန္တို႔ကို ခြဲျခားေဝဖန္၍ အမွားကင္းကြာ အမွန္တိုးပြားေရး အတြက္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ျခင္း၊ အမွားကို သည္းခံခ်ဳပ္တည္း ၍ အမွန္ကို ရေအာင္ႀကိဳးစားျခင္း၊ အမွားကိုပယ္လွန္၍ အမွန္ကို လက္ခံျခင္းတို႔သည္ အတၱနယ္မွ ပရနယ္သို႔ ကူးေျပာင္း ၾကမည့္သူတို႔ က်င့္သံုးရမည့္ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ျဖစ္ေၾကာင္း သူေတာ္ေကာင္း ပညာရွိမ်ား ၫႊန္ျပထားသည္။
တိုင္းရင္းသား ျပည္သူတို႔၏ လူမႈစီးပြားဘဝ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးတြင္ ႏုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရးႏွင့္ လူမႈေရးတုိ႔သည္ သီးျခားစီ မဟုတ္ဘဲ တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု ဆက္ႏႊယ္လ်က္ ရွိၾကေပရာ တစ္ခ်ိန္တည္း တစ္ၿပိဳင္တည္း ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိး တက္မႈရရွိရန္ အခ်ိန္တိုအတြင္း ေဆာင္ရြက္ႏုိင္သည့္ လုပ္ငန္းမ်ား မဟုတ္ပါ။ ဘက္စံုဖြံ႕ၿဖိဳးေရး အတြက္ ႏွစ္တို၊ ႏွစ္လတ္၊ ႏွစ္ရွည္စီမံကိန္း ခ်မွတ္၍ က႑အလိုက္ ေဖာ္ေဆာင္ၾကရာတြင္ ႏုိင္ငံေ တာ္အစိုးရ တစ္ဖြဲ႕တည္း အင္အားျဖင့္ေဆာင္ရြက္ႏုိင္မည္ မဟုတ္ဘဲ ႏုိင္ငံေတာ္အစိုးရ၊ ျပည္သူႏွင့္ တပ္မေတာ္တို႔ အစဥ္အလာအတုိင္း ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ၾကမွသာ တည္ၿငိမ္ ေအးခ်မ္းေသာ ပတ္ဝန္းက်င္ ေကာင္းတြင္ တိုင္းရင္းသား ျပည္သူတို႔၏ လူမႈစီးပြားဘဝ ဖြံ႕ၿဖိဳးရွင္သန္ ႏုိင္မည္ ျဖစ္ေပသည္။
(အယ္ဒီတာ့အာေဘာ္)
ျမ၀တီေန႔စဥ္
No comments:
Post a Comment