ေမတၱာႏွင့္ သစၥာတရားကုိ ေသြဖည္၍ အျပစ္နာစကား မဆုိသင့္ၿပီ
ယေန႔ လႊတ္ေတာ္ အစည္းအေဝး မ်ားႏွင့္ ျပင္ပ စကားဝုိင္း မ်ားတြင္ ျပည္ေထာင္စု သမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရး အသံမ်ား ၾကားေနၾကရ ျခင္းေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီ စံဟု ဆိုၾကေသာ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒ ႏွင့္ စည္းမ်ဥ္းခံ ဘုရင္စနစ္ကို အေျခခံေသာ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ တို႔ကို ေလ့လာၾကည့္ ျဖစ္သည္။
အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ သည္ လြတ္လပ္ေရး အႀကိဳကာလ ၁၇၇၄ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာ ၅ ရက္မွစ၍ လြတ္လပ္ေရး ရသည့္ ၁၇၇၄ ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္း ၁၇၈၂ ခုႏွစ္ မတ္ ၁ ရက္အထိ ျပည္နယ္ ၁၃ ျပည္နယ္မွ ကိုယ္စားလွယ္ ၅၅ ဦး တက္ေရာက္ ေဆြးေႏြးညႇိႏိႈင္း ေရးဆြဲခဲ့ၾက ေသာ္လည္း ၃၉ ဦးကသာ အတည္ျပဳ လက္မွတ္ေရးထိုး ခဲ့ၾကသည္။ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ တြင္ အခန္း (၇)ခန္း ပါဝင္ၿပီး ၁၇၈၉ ခုႏွစ္မွ စတင္ သက္ေရာက္ ခဲ့ရာမွ ယခုအခ်ိန္ အထိ ၂၇ ႀကိမ္ ျပင္ဆင္ခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။
ဥပေဒကို ျပင္ဆင္သည့္ အေၾကာင္းအရာ မ်ားမွာ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ အက်ဳိး သက္ေရာက္ၿပီး ၃၉ ႏွစ္ ၾကာသည့္ ၁၈၂၈ ခုႏွစ္တြင္ သမၼတ အင္ဒ႐ူးဂ်က္ဆင္ လက္ထက္၌ အသက္ ျပည့္မီသူ ပစၥည္းမဲ့ လူျဖဴ အမ်ဳိးသားမ်ား မဲေပးခြင့္ ရရွိသည့္ ျပင္ဆင္ခ်က္၊ အေမရိကန္ ျပည္တြင္းစစ္ (၁၈၆၁-၁၈၆၅) ၿပီးဆံုးခ်ိန္တြင္ လူမည္း အမ်ဳိးသားမ်ား မဲေပးခြင့္ ရရွိသည့္ ျပင္ဆင္ခ်က္ အမွတ္ (၁၅)၊ ၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္တြင္ အရြယ္ ေရာက္ၿပီးသူ အမ်ဳိးသမီးမ်ား မဲေပးခြင့္ ရသည့္ ျပင္ဆင္ခ်က္ အမွတ္(၁၉) တို႔ျဖစ္သည္။ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒ အက်ဳိး သက္ေရာက္မႈ ရွိၿပီး ၃၉ ႏွစ္အၾကာတြင္ တစ္ႀကိမ္၊ ၆၆ ႏွစ္အၾကာတြင္ တစ္ႀကိမ္၊ ၁၃၁ ႏွစ္အၾကာတြင္ တစ္ႀကိမ္ ျပင္ဆင္ခဲ့ေသာ ျပင္ဆင္ခ်က္ မ်ားမွာ ျပည္သူတုိ႔ အခြင့္အေရး ျဖစ္ေသာ မဲေပးခြင့္ (Franchise) ပိုမို ရရွိေစရန္ ျပင္ဆင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
ျပည္ေထာင္စု သမၼတ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရး ေဆြးေႏြးၾက ရာ၌ ျပည္သူ႔အက်ဳိး ရည္ေမွ်ာ္ ေဆြးေႏြးသူမ်ား ႏွင့္ ပုဂၢိဳလ္ေရး ေရွ႕တန္းတင္ ေဆြးေႏြးသူမ်ား ေတြ႕ရသည္။ လြတ္လပ္စြာ သေဘာကြဲလဲြ ခြင့္ ရွိၾကေသာ္လည္း ျပည္သူတို႔ အေရးထက္ ပုဂၢိဳလ္ေရး ဗန္းတင္ကာ လြမ္းခ်င္စရာ ေတးသီၾကရာ ၌ တပ္မေတာ္ ကို ဆြဲထည့္ၾက သည္။ ဤ လုပ္ရပ္မ်ဳိးမွာ ျမန္မာ့ ႏုိင္ငံေရး ျဖစ္စဥ္တြင္ အဆန္းေတာ့ မဟုတ္ေပ။
၁၉၅၈ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္ ၃၁ ရက္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံလံုး ဆိုင္ရာ ႏု - တင္အုပ္စု ဖဆပလ ညီလာခံကို ထိုစဥ္က ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္၏ ေနအိမ္ဝင္း အတြင္း၌ စတင္ က်င္းပခဲ့ၿပီး စက္တင္ဘာ ၁ ရက္တြင္ ဟံသာဝတီ ကိုယ္စားလွယ္ က တပ္မေတာ္ သည္ ျပည္သူ႔ရန္သူ အမွတ္(၁)၊ ေဆြ - ၿငိမ္းအုပ္စု ကို လိုလားေသာ ၿမိဳ႕ျပဝန္ထမ္း မ်ားသည္ ျပည္သူ႔ရန္သူ အမွတ္(၂)၊ လြတ္လပ္ေရး ရၿပီးခ်ိန္မွ စ၍ အစုိးရအား လက္နက္ကိုင္ ပုန္ကန္ကာ ျပည္သူတုိ႔ အေပၚ ညႇဥ္းပန္း ႏွိပ္စက္ေနေသာ သူပုန္တုိ႔ကို ျပည္သူ႔ရန္သူ အမွတ္(၃) အျဖစ္ ေၾကညာခဲ့ ဖူးသည္။
ျမန္မာ့ ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ ပါတီေခတ္ ၁၉၇၅ ခုႏွစ္ ဝန္းက်င္က ဧရာဝတီတုိင္း (ယခု ဧရာဝတီတုိင္း ေဒသႀကီး) ၌ ပါတီဝင္မ်ားမွ ႏုိင္ငံေရးသမား ေဟာင္းမ်ား ဖယ္ရွားေရး၊ ေတာျပန္ အလင္းဝင္ ဖယ္ရွားေရး ႏွင့္ စစ္ဗိုလ္၊ စစ္သား ဖယ္ရွားေရး ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾက ဖူးသည္။ ယခုတစ္ဖန္ တေရြ႕ေရြ႕ လာျပန္သည္မွာ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရး တြင္ ၄င္းတုိ႔ လိုလားခ်က္ အတြက္ ျမားတစ္စင္းျဖင့္ ပစ္မွတ္ႏွစ္ခု ထိေအာင္ပစ္ဖို႔ ႀကိဳးစား ေနၾကသည္။
ဂ်ပန္ႏုိင္ငံ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ သည္ ၁၉၄၅ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္ ၁၅ ရက္တြင္ ဂ်ပန္တို႔ လက္နက္ခ် ၿပီးေနာက္ စစ္႐ႈံးႏုိင္ငံ အျဖစ္ သတ္မွတ္ခံ ရကာ အေမရိကန္တို႔က ေရးဆြဲ ေပးခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ဂ်ပန္လႊတ္ေတာ္ (Diet) သည္ ဤဥပေဒျဖင့္ပင္ ႏိုင္ငံကို ျပန္လည္ တည္ေဆာက္ခဲ့ရာ ယေန႔ ကမၻာ့ႏိုင္ငံ မ်ားတြင္ စီးပြားေရး အင္အား တတိယ အႀကီးဆံုးႏိုင္ငံ အျဖစ္ ရပ္တည္ ေနႏုိင္ေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။
ႏုိင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ သည္ ႏိုင္ငံတစ္ႏုိင္ငံ၏ အသက္ဝိညာဥ္ ျဖစ္သည္ကို မည္သူမွ် မျငင္းႏိုင္ေပ။ သို႔ေသာ္ မည္သည့္ပုဂၢိဳလ္၊ မည္သည့္ အဖြဲ႕အစည္း၏ သေဘာ တူညီခ်က္ မပါဘဲ မည္သူေတြက ေရးဆြဲသျဖင့္ ျပည္သူ႔အက်ဳိးကို မေဆာင္ၾကဥ္း ႏုိင္ဆုိသည္ကိုကား ျခြင္းခ်က္ ထားရမည္ ျဖစ္သည္။ အထက္ပါ သာဓကမ်ား အရ ႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္သူမ်ားႏွင့္ ေစာင့္ထိန္းေသာ ႏုိင္ငံသားတို႔ သည္သာ ပဓာနက် သူမ်ား ျဖစ္သည္။
သို႔ျဖစ္၍ ယေန႔ ႏုိင္ငံေတာ္သစ္ တည္ေဆာက္ေရး ကာလတြင္ တုိင္းရင္းသား ျပည္သူတို႔ အေပၚ ထားအပ္ေသာ ေမတၱာတရားႏွင့္ သစၥာတုိ႔ကို ေသြဖည္၍ အျပစ္နာစကား မဆိုသင့္ ေတာ့ေၾကာင္း ျမဝတီက တုိက္တြန္း ႏိႈးေဆာ္ လိုက္ရပါသည္။ ။
( အယ္ဒီတာ့အာေဘာ္ )
#Themyawadydaily
#ျမ၀တီေန႔စဥ္
No comments:
Post a Comment