Pages

Monday, January 29, 2018

အကုသိုလ္စိတ္၏ ဘက္ေတာ္သား


ေဆာင္းပါး (တကၠသိုလ္သခၤ)

ကြၽန္ေတာ္တို႔သည္ တစ္ခါတစ္ရံ စိတ္ညစ္ျခင္း၊ စိတ္႐ႈပ္ျခင္း၊ စိတ္မသက္မသာ ျဖစ္ျခင္းတို႔ႏွင့္ ႀကံဳေတြ႕တတ္၏။ ထိုအခါ လူႀကီးသူမမ်ားက ကြၽန္ေတာ္တို႔အား အာ႐ုံမမ်ားရန္၊ စိတ္ကိုတည္တည္ ၿငိမ္ၿငိမ္ထားရန္ ဆိုဆုံးမ
တတ္သည္။ ထိုသို႔ေျပာျခင္းမွာ ''စိတ္'' ဟူသည္ အာ႐ုံကိုသိတတ္ေသာ သေဘာရိွ ေသာေၾကာင့္ျဖစ္ပါ၏။

ကြၽန္ေတာ္တို႔သည္ စိတ္ေထြျပားသည့္အခါ ထုိအာ႐ုံကိုသိ၊ သည္အာ႐ုံကိုသိႏွင့္ အခ်ိန္ရိွသမွ် အာ႐ုံကိုသိေနၾက၏။ ထုိသို႔အာ႐ုံမ်ားအား သိတတ္ေသာသေဘာကို ''စိတ္''ဟု ေခၚသည္။ သိသည္ဆုိရာတြင္ ဥာဏ္ျဖင့္သိျခင္းမဟုတ္၊ အာ႐ုံကိုရေအာင္ ယူႏုိင္ျခင္းကိုပင္သိသည္ဟု ဆိုျခင္းျဖစ္၏။ ဥပမာအားျဖင့္ အဆင္းအာ႐ုံ (႐ူပါ႐ုံ)ကို ျမင္ေသာအခါ ျမင္သိ-သိေသာစိတ္ျဖစ္ျခင္း၊ အသံအာ႐ုံ (သဒၵါ႐ုံ)ကို ၾကားေသာအခါၾကားသိ-သိေသာစိတ္ျဖစ္ျခင္းသေဘာပင္
ျဖစ္သည္။

''စိတ္''ဟူသည္ အထက္တြင္ ေဖာ္ျပသကဲ့သို႔ အာ႐ုံကိုသိမႈ သေဘာမွ်ပင္ျဖစ္၍ အေကာင္း၊ အဆိုးခြဲျခား ႏုိင္စြမ္းမရိွေပ။ ပင္ကိုသေဘာအားျဖင့္ စိတ္သည္ျဖဴစင္သည္ဟု ဆိုရမည္ျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ ပုထုဇဥ္ မွန္သမွ်တို႔၏
စိတ္သႏၲာန္တြင္ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟစေသာ မေကာင္းသည့္ အေျခခံတရားမ်ား လႊမ္းမိုးလ်က္ရိွသည့္ အတြက္ ယုတ္မာညစ္က်ဴးေသာ စိတ္ဓာတ္မ်ဳိး၊ သူတစ္ပါးအေပၚ မနာလိုဝန္တိုသည့္ စိတ္မ်ဳိး (ဣႆာမစၧရိယစိတ္)အနည္းႏွင့္အမ်ား ကိန္းေအာင္း၍ ရိွၾကစၿမဲျဖစ္သည္။

ထုိသို႔ဆိုသျဖင့္ ပုထုဇဥ္တို႔၏ သႏၲာန္တြင္ ေကာင္းမြန္ေသာ စိတ္ထားမ်ား၊ ျမင့္ျမတ္ေသာ စိတ္ထားမ်ား အလ်ဥ္းမရိွဟု တရားေသ မမွတ္ယူသင့္ေပ။ စိတ္ေကာင္းစိတ္ျမတ္ ရိွႏုိင္ေသာ္လည္း ''စိတ္သည္ မေကာင္းမႈတြင္ ေမြ႕ေလ်ာ္ တတ္၏'' (ပါပသၼႎရမတိမေနာ) ဟူေသာ ဘုရားေဟာေဒသနာ ေတာ္အရ စိတ္သည္မေကာင္းမႈဘက္သို႔ ကိုင္းၫြတ္ က်က္စားတတ္သည္ကို လက္ခံၾကရမည္ ျဖစ္သည္။

လူတုိ႔တြင္ ျဖစ္ေပၚတတ္သည့္ ဣႆာ မစၧရိယစိတ္ (ဝါ) မနာလိုဝန္တို စိတ္သည္ အဆိုးရြားဆုံးျဖစ္၏။ စိတ္ၾကမ္းတမ္း ဆိုးရြားလာလွ်င္ သူတစ္ပါး၏ စည္းစိမ္ဥစၥာ ပ်က္စီးေအာင္ ႀကံေဆာင္တတ္၏။ ဖ်က္ဆီးတတ္၏။ သူတစ္ပါး ပ်က္စီးသြားလွ်င္ မိမိေကာင္းစား ေလမလားဟုပင္ မေတြးတတ္ႏုိင္ေအာင္ ျဖစ္လာသည္။ သူတစ္ပါး အက်ဳိးပ်က္စီး ေသာ္လည္း မိမိအက်ဳိးမရိွသည္ကို သိပါလ်က္ႏွင့္ ဖ်က္လုိဖ်က္ဆီး လုပ္သူသည္ အတၱစြဲႀကီးမားသူပင္ ျဖစ္သည္။

အတၱစိတ္ႀကီးမားေသာ သူသည္ သူတစ္ပါးအေပၚ မနာလိုဝန္တိုျခင္း ပိုကဲသည္။ အတၱစြဲႀကီးသူသည္ ''ငါ၊ ငါ့ဟာ၊ ငါ့ပစၥည္း၊ ငါမွငါသိ၊ ငါမွငါတတ္'' စသည့္တစ္ကိုယ္ေကာင္း စိတ္အားႀကီးသျဖင့္ တရားသည္၊ မတရားသည္၊ မိမိႏွင့္ ဆုိင္သည္၊ မဆိုင္သည္ကို စူးစမ္းျခင္းမျပဳ။ မိမိတစ္ဦးတည္း ရယူပိုင္ဆုိင္လိုမႈ အေပၚ မနာလိုဝန္တို ျဖစ္လာသည္။

မနာလိုဝန္တိုစိတ္ ျဖစ္ေပၚလာပါက မေကာင္းေသာေစတသိက္ တို႔၏တုိက္တြန္းမႈေၾကာင့္ မလုပ္သင့္သည္ကို လုပ္မိတတ္ၿပီး မျဖစ္သင့္သည္ကို ျဖစ္တတ္၏။ ျပဳၿပီးမွ မွားမွန္းသိ၏။ အေၾကာင္းအက်ဳိး ဆင္ျခင္တုံတရား ကင္းမဲ့ သျဖင့္ စဥ္းစားခ်င့္ခ်ိန္မႈ အားနည္းလာျခင္းသည္ ဣႆာမစၧရိယ စိတ္ေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္ပါ၏။

မနာလိုဝန္တိုစိတ္ကို ဖယ္ရွားလိုပါက ေမတၱာ၊ က႐ုဏာ၊ မုဒိတာ၊ ဥေပကၡာ စေသာ ျဗဟၼစိုရ္တရားမ်ား ပြားမ်ားရန္လိုသည္။ မိမိထက္အစစအရာရာ သာေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားႏွင့္ ေတြ႕ႀကံဳရေသာအခါ မုဒိတာစိတ္ကိုေမြး တတ္ရန္ လိုသည္။ မုဒိတာမထားႏုိင္ပါက မနာလိုဝန္တိုစိတ္ ဝင္လာမည္ ျဖစ္သည္။

ျဗဟၼစိုရ္တရား ေလးပါးသည္ ဘဝတြင္ အထူးလိုအပ္ေသာ တရားျဖစ္၍ ပူေလာင္ေသာ အရာမွန္သမွ်ကို ၿငိမ္းေအးေစသည္။ ဣႆာမစၧရိယသည္ မနာလိုျခင္း၊ ဝန္တိုျခင္း၊ မ႐ႈဆိတ္ျခင္း၊ တစ္ကိုယ္ေကာင္းဆန္ျခင္း၊ မိုက္႐ိုင္းျခင္း၊ ေလာဘႀကီးျခင္း၊ စိတ္ေကာင္းမရိွျခင္း စသည့္ပူေလာင္မႈကို ျဖစ္ေပၚေစႏိုင္ေသာ စိတ္ထားမ်ားသာ ျဖစ္ေလသည္။ မနာလိုဝန္တိုစိတ္သည္ ေရာဂါဆိုး တစ္မ်ဳိးသဖြယ္ ပင္ျဖစ္ပါ၏။

မနာလိုခံရသူက မည္သုိ႔မွ်မပတ္သက္ရန္ မျပဳေသာ္လည္း မနာလိုသူကသာသူတစ္ပါး ေကာင္းစားသည္ကို ၾကည့္၍ မ႐ႈဆိတ္ႏုိင္ျဖစ္ၿပီး တစ္ဖက္သတ္ အာဃာတတရားပြား ေနျခင္းျဖစ္၏။ အေၾကာင္းမဲ့ရန္ၿငိဳး ထားျခင္းလည္း ျဖစ္ပါ၏။

အမွန္တကယ္မိမိ၌ မနာလိုဝန္တိုစိတ္ ေလ်ာ့ပါးပေပ်ာက္ေစရန္ သူတစ္ပါး ခ်မ္းသာသည္ကို ျမင္လွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ႀကီးပြားတိုးတက္ ေအာင္ျမင္ေနသည္ကို ျမင္လွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း ဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာ မုဒိတာ
ထားႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားရေပမည္။ သူတစ္ပါး၏ ေအာင္ျမင္ေက်ာ္ၾကားမႈကို ေစတနာထား၍ အေကာင္းျမင္ႏုိင္ရ ေပမည္။

''ဣႆာ''ဟူသည္ ကုိယ့္အျပစ္ကုိ မျမင္ဘဲ သူတစ္ပါးအျပစ္ကို ျမင္ျခင္းသေဘာျဖစ္၍ သူတစ္ပါးအျပစ္ကုိသာ ၾကည့္ေနပါက တိုေတာင္းလွသည့္ လူ႔ဘဝတြင္ ေနခ်င္စရာပင္ ရွိေတာ့မည္ မဟုတ္ေခ်။''မုဒိတာ''ပြားျခင္းသည္ မနာလုိဝန္တုိျခင္း ကိုဆန္႔က်င္ၿပီး ေပၚေပါက္ရသည့္ တရားျဖစ္သျဖင့္ ''ကုသိုလ္တရားစစ္စစ္'' ျဖစ္ေလသည္။ မုဒိတာသည္ သူေတာ္ေကာင္းတို႔၏ စ႐ိုက္လကၡဏာလည္းျဖစ္၏။ သူတစ္ပါးေကာင္းစား သည္ကုိ ဝမ္းေျမာက္ေလ့ ရွိေသာစ႐ိုက္သည္ ဗုဒၶဘာသာဝင္တုိ႔၏ ပင္ကိုစ႐ိုက္ျဖစ္၏။

သုိ႔ရာတြင္ ပတ္ဝန္းက်င္ အေျခအေနမ်ား၏ ႐ိုက္ခတ္မႈေၾကာင့္ ေျပာင္းလဲလာသည့္ သူေတာ္ေကာင္းစိတ္မ်ား ေခါင္းပါးလာျခင္းကို သတိမေမ့မေလ်ာ့ဘဲ စိတ္ေနစိတ္ထား ေကာင္းမြန္ေစရန္ ႀကိဳးစားက်င့္ႀကံရန္ လိုပါ၏။

အထက္တြင္ဆိုခဲ့သည့္ အတိုင္း စိတ္သည္မေကာင္းမႈတြင္ ေမြ႕ေလ်ာ္တတ္သည့္ သေဘာရွိသျဖင့္ စိတ္ကုိထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္ရန္ အေရးႀကီးသည္။ စိတ္ဓာတ္ခိုင္မာမႈကို ေႏွာင့္ယွက္ဖ်က္ဆီး တတ္ေသာအာ႐ံုမ်ားႏွင့္ မၾကာခဏ
ေတြ႕ရွိတတ္ေသာေၾကာင့္ အရာရာ၌ သင့္ေလ်ာ္ေအာင္ ႏွလံုးသြင္းမႈ ''ေယာနိေသာမန သီကာရ''ကို လက္ကုိင္ျပဳရန္ လုိပါ၏။

ဘုရားရွင္ လက္ထက္ေတာ္က သူေဌးသားဘဝမွ ရဟန္းျပဳလာသူ တစ္ဦးသည္ ရဟန္းဘဝတြင္လုိက္နာ က်င့္ႀကံစရာမ်ား မ်ားျပားသျဖင့္ လူထြက္လုိေၾကာင္း ဆႏၵျဖစ္ေပၚေနသည္ကို ဘုရားရွင္သိေတာ္မူသျဖင့္ တရား
အမ်ားႀကီးကုိ မေစာင့္ထိန္းႏုိင္ဘဲ စိတ္တစ္ခုတည္းကုိသာ ေစာင့္ထိန္းရန္ ဘုရားရွင္ လမ္းၫႊန္ျပသျဖင့္ ထုိနည္းအတိုင္း က်င့္ႀကံရာ ေသာတာပန္တည္သြားသည့္ ထံုးရွိေလသည္။ ဤအခ်က္ကုိၾကည့္ျခင္းျဖင့္ စိတ္တစ္ခု
တည္းကိုခ်ဳပ္ထိန္းႏုိင္ပါလွ်င္ မည္မွ်ထိေရာက္ေၾကာင္း သိႏုိင္၏။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ''ဣႆာမစၧရိယ'' စိတ္သည္ အကုသိုလ္စိတ္၏ ဘက္ေတာ္သား ျဖစ္သျဖင့္ ထုိမေကာင္းမႈစိတ္ကို ဖယ္ရွား၍ ေကာင္းေသာ မုဒိတာစိတ္ကို ေမြးျမဴသင့္ေၾကာင္း အႀကံျပဳရပါ၏။ ။

 ျမ၀တီေန႔စဥ္သတင္းစာ စာ(၁၃)

#Themyawadydaily

No comments:

Post a Comment